Daca in anteriorul articol am vorbit despre reusita unei campanii de email in 5 pasi, in acesta vom afla cum masuram corect rezultatele campaniei lansate.
Munca unui email marketer nu se termina, nici pe departe, odata cu realizarea unui design atragator si a unui continut interesant. Incepand cu trimiterea campaniei de email catre baza de date de abonati incepe adevarata provocare.
In calitate de email marketer, pentru a te asigura de impactul campaniei lansate, trebuie sa urmezi o analiza completa a indicatorilor reprezentativi pentru bussines-ul tau, in raport direct cu obiectivul urmarit. In acest mod, de la o campanie la alta vei putea imbunatati, treptat, cate un element pentru a ajunge la rezultatele dorite. Astfel, vei scapa de una din cele mai mari frici: pierderea abonatilor. Vei invata cum sa iti segmentezi baza de date pentru a trimite newslettere doar cu subiect de interes pentru fiecare categorie de abonati in parte, si vei lansa campanii de fidelizare care vor include oferirea de vouchere cadou, concursuri si diverse gratuitati.
Campaniile de email fac parte din acea categorie de actiuni de marketing gratuite, accesibile fiecarei afaceri, care te pot ajuta sa obtii rezultate nesperate cu resurse minime. Acesta este un aspect demn de luat in considerare, avand in vedere tendintele actuale conform carora traficul pe site nu mai reprezinta un indicator atat de relevant. In prezent, mai important este numarul de persoane care se aboneaza la newsletter-ul tau.
Evaluarea campaniei de email se face prin diverse metode. Spre exemplu, unii furnizori de newslettere calculeaza rata de click-uri impartind numarul abonatilor unici care au dat click in interiorul emailului la numarul total al emailurilor care le-au primit in inbox. Altii considera relevant sa calculeze rata de click-uri impartind numarul abonatilor unici care au dat click in interiorul emailului la numarul total de abonati care au deschis emailul, dupa cum circula vorba din popor “cate bordeie, atatea obiceie”. Chiar si asa, in van facem campanii de email atragatoare din punct de vedere vizual si cu un continut interesant, daca nu stim sa le si masuram eficient impactul.
O evaluare corecta incepe prin analiza indicatorilor din instrumentul utilizat pentru trimiterea newsletter-ului. Conform statisticilor, preluarea raportului pentru a fi relevant se face la o zi dupa ce newsletter-ul a fost trimis. Se presupune ca pana atunci toti abonatii interesati au avut timp sa-l vada si sa-l deschida. Deci, abtineti-va sa stati cu ochii lipiti de rapoarte din primul minut!
Un alt instrument care ne permite sa culegem informatii si mai detaliate despre produsele care prezinta interes, dintre cele cuprinse in newsletter, este vestitul Google Analytic. Acesta iti permite sa urmaresti ce alte pagini din site a mai accesat abonatul prin intermediul newsletter-ului, cat timp a stat pe pagina respectiva si inca multe altele, necesare imbunatatirii viitoarelor campanii. Pentru obtinerea unei analize complete se mai face o comparatie cu statisticile din industrie si cu statisticile campaniilor trimise anterior. Abia dupa ce a parcurs toti acesti pasi, un specialist obtine informatiile utile in optimizarea viitoarelor campanii si impactul pe care acestea il vor avea in vanzarile firmei.
Rata de livrare este reprezentata de numarul total de emailuri care si-au atins tinta, adica au ajuns in inbox-ul abonatilor. Pentru a obtine o valoare reala a acestui indicator, trebuie sa se scada din numarul total de emailuri trimise, pe cele care nu au ajuns in inbox-ul destinatarilor din pricina adreselor invalide (hard bounce) sau pentru ca au inbox-ul plin (soft bounce) si pe celea care au trecut prin filtrul ISP-urilor, precum Yahoo, Hotmail, Gmail etc. si au ajuns direct in Bulk.
Rata de deschidere, in functie de obiectiv, poate reprezenta cel mai important indicator. Spre exemplu, daca obiectivul campaniei tale este sa oferi doar vizibilitate unui eveniment sau unui produs, atunci ti-ai atins scopul. Astfel, acest indicator este util pentru a descoperi trenduri si nu pentru a masura succesul unei campanii prin care se urmareste obtinerea de profit. Daca, insa, urmaresti sa indemni subscriberi la actiune, rata de clickthrought si de conversie sunt indicatorii relevanti pentru tine.
Rata de renderizare este un concept relativ nou in evaluarea campaniilor de email, fiind reprezentativ pentru a urmari fidelitatea clientilor. Acesta reprezinta numarul abonatilor care au deschis email-ul cu toate imaginile incarcate. Rata de renderizare ramane un indicator relevant in analiza campaniilor de email, mai ales in cazurile in care newsletter-ul este compus in totalitate din imagini (si stim deja ca utilizatorul trebuie sa mai dea cateva click-uri pentru a le putea vedea).
Rata de click-uri in corelatie cu rata de conversie, este important deoarece recunoaste click-urile pe produsele care au starnit interesul consumatorului de a achizitiona sau de a solicita informatii. Acest indicator numara click-urile unice din interiorul unui email. Astfel, chiar daca o persoana da click de mai multe ori pe acelasi link, actiunea se inregistreaza doar o singura data.
Rata de deschidere vs. Rata de citire – se considera ca 5 secunde petrecute in fata emailului tau reprezinta faptul ca emailul a fost deschis (pentru ca, mai apoi, eventual, sa fie sters). In schimb, rata de citire se refera doar la emailurile deschise si vizualizate in preview pane. Nu toate solutiile inteligente de email marketing reusesc sa faca aceasta distinctie, insa cele care o fac au la baza criteriul de 5 secunde.
Rata de dezabonare – “cel mai nedorit indicator”. Fiecare trimitere de newslettere se soldeaza cu pierderea de unul, doi abonati sau chiar mai multi, dupa caz. Totusi, trebuie tinut indeaproape acest indicator care impune masuri pentru combaterea tendinte de dezabonare, cum ar fi implementarea unui formular de feedback.
Rata de forward – este opusul anteriorului indicator. Pe de o parte, exista sanse ca emailul tau sa fie recomandat si sa iti cresti baza de date. Pe de alta parte, pentru a facilita aceasta crestere, poti insera un formular din instrumentul de marketing utilizat.
Rata de spam – chiar daca utilizatorul si-a dat acceptul pentru a primi emailul tau, exista multi clienti care permit utilizarea butonului de Spam. Valoarea acestui indicator are un impact major asupra brandului si implicit asupra marketerului.
Rata de conversie este, fara doar si poate, cea pe care fiecare marketer isi doreste sa o vada crescand de la o campanie la alta. Aceasta indica cifra prospectilor care au actionat, insemnand achizitionarea de produse, descarcarea de soft-uri etc. Factorii de care depinde rata de conversie sunt continutul, vizualul, relevanta mesajului si oferta.
Pretentia unei evaluari eficiente a unei campanii de email inseamna, asadar, o evaluare complexa, a indicatorilor enumerati. Acest demers este esential pentru optimizarea viitoarelor campanii de acest gen. Pentru a beneficia de suport, nu ezita sa ne contactezi la adresa de email contact@evomark.ro.